Mi az a rajzelemzés?

A rajzelemzés módszertana, vagyis a rajzok és más képi alkotások pszichológiai vizsgálata az 1940-es évek óta része a tudományos gondolkodásnak. Hosszú idő alatt elkülönültek egyes ágazatai, így ma már külön területet alkotnak a pszichológiai, pszichiátriai, gyógypedagógiai, művészetterápiás, diagnosztikus célú, valamint a pedagógiai megközelítések. A rajzelemzés tudományos, elméleti, és gyakorlati hátterének legfontosabb hazai képviselője Vass Zoltán pszichológus.

A rajzelemzésnek, vagy más szóval a rajzvizsgálatnak az a felismerés adja az alapját, mely szerint a képi kifejezés, a rajz alkalmas felület az ember belső állapotának megjelenítésére. Ez a folyamat a projekció, vagyis a belső világ belevetítése a külső dolgokba, jelen esetben a rajzokba. A projektív rajzfeladatok célja, hogy a rajzoló minél jobban kifejezhesse önmagát, önmagáról és a világról alkotott képét, véleményét, gondolatait és érzéseit.

Az 5-szimbólum feladatsor is egy projektív rajzi eszköz. Használata során a rajzelemzés pedagógiai irányzatát alkalmazom. A pedagógiai elemzés legfontosabb jellemzője, hogy elsődleges célja nem a tudattalan tartalmak feltárása, hanem a rajzban kifejezett tartalmak tudatosításának elősegítése. A pedagógiai célú rajzelemzés lehetővé teszi a rajzokban sokszor rejtetten megjelenő üzenetek felismerését, megfejtését, és szavakká formálását.

A rajzelemzés során megvizsgáljuk a rajzok tartalmi és formai elemeit, vagyis azt, hogy mit és hogyan rajzolt le a vizsgált személy. A színek, vonalak, a rajz mérete és elhelyezkedése, és még számos más elem tükrözi a rajzoló éppen aktuális belső világát. Emellett az elemzés elengedhetetlen része magának a rajzolás folyamatának a megfigyelése, valamint a rajzoló saját értelmezésének feltárása, és a rajzokról való beszélgetés is. Ennek során a rajzban kifejezett belső tartalmak átfordíthatók szavakba, ami a tudatosulás fontos eszköze.

A rajzelemzés megállapításai mindig egy konkrét helyzetben, adott időpontban való állapotot tükröznek. Mivel az ember belső világa folyamatosan változik, így egyes állandó személyiségjegytől eltekintve a projektív rajzok is minden alkalommal más-más képet mutatnak. Éppen ezért az 5-szimbólum feladatsor évente újra megrajzolható. Így a feladatsor nem csak egyes helyzetekben segíti az önreflexiót, hanem a rajzok változásának megfigyelésén keresztül a hosszabb távú fejlődés, a változás iránya is kirajzolódik.